Pere Losantos

De tant en tant sovint ens criden per que expliquem el treball col·laboratiu i Nexus24. Ens agrada fer-ho perquè creiem que és una bona experiència, replicable, escalable i factible, i perquè som administració i ens pertoca compartir el que funciona. Malauradament no podem anar de “bolos” tant com voldríem perquè tenim molta feina també a casa. Pensàvem fer una escaleta del taller que vam fer pel Congrés de Govern Digital Local 2018 però ja que hi som hem pensat fer-la en obert -com gairebé tot a Nexus24- per si el voleu aprofitar o us inspira.  

El taller que proposem dura unes dues hores. L’objectiu, fer un tastet de la importància, necessitat i efectivitat del treball col·laboratiu en especial a l’administració. És un taller molt aplicat, i totes les eines que fem servir les podeu trobar a la Caixa d’Eines sempre en construcció de la nostra web, així com l’explicació del per què, el qui, el com i el què fem.

Tot comença amb un exercici d’escalfament perquè no podem oblidar que això és com una carrera de fons, i que no ens podem posar a córrer sense escalfar una mica. Però el que escalfem és la confiança, la posada en situació, el ser conscients de com ens sentim avui, l’estat d’ànim… no només els noms de les persones. Aquí veiem un parell d’eines del Treball Col·laboratiu com l’animòmetre i -per exemple- la parada del bus o niu-ocell o 1-2-3 en acció. Algunes persones queden sorpreses de que algú pugui treballar així a la feina. (20′)

Seguim amb una breu explicació de què és Nexus24, un sistema operatiu complementari a l’estàndar actual per facilitar la transició cap a un treball més col·laboratiu a les organitzacions. Ens agrada dir que el que tenim a l’administració és un Windows una mica rovellat, i el que volem nosaltres és un Linux de codi i esperit obert. Conviuen, però la motivació, operativa i expectatives són molt diferents. Parlem de les eines, del desplegament, de les barreres, dels rols de cadascú… (20′)

Com que la cosa va de col·laborar mostrem una segona eina com és el fish bowl per consensuar punts de vista i aprendre a debatre i a ser inclusius. Acostumem a fer una part digital per fer palesa la relació entre el canvi cultural i el digital. Primer cada persona expressa en un paper un dubte sobre la presentació. Després la consensua amb la persona del costat, en acabat amb les altres… i es van consensuant preguntes d’interès per tothom. Finalment es van formulant i els talleristes les contestem tan bé com podem. Ja hem practicat dues eines (20′).

Entrem a la tercera part del taller, on mirem d’identificar idees lluminoses per treballar. Fem servir l’enredòmetre de @tejeredes, una eina simple que ens resulta molt útil per trobar connexions i prioritzar projectes o si més no interessos. Tothom contribueix, i acostumen a emergir relacions inesperades. Al final- si hi ha temps- s’obté una o més idees lluminoses per seguir treballant de manera col·laborativa. (60′)

I acabem amb un exercici de retro propi de les metodologies àgils per avaluar-nos. Quan acaba tenim quatre seccions ben plenes de post-it o apunts ràpids sobre la sessió. Què ha anat bé? Què es podria millorar? Què m’emporto? Com m’he sentit? Cal fixar-se una mica en aquesta darrera pregunta, perquè no es habitual trobar-se-la en exercicis de retorn. Ens fa por o pensem que molestem quan preguntem per les emocions. (20′)

dav

Tenim formats més llargs, és clar, podríem estar tot un dia o una setmana -que és el que fem a l’Escola Nexus24 en un intensiu de 30h- però creiem que l’objectiu de difusió l’assolim, el retorn que tenim és bo, i els nostres recursos són limitats. El que sí tenim clar és que és una experiència vivencial i artesanal, no ens serveix fer un vídeo i penjar-lo a la web. I és que per nosaltres la col·laboració, com la música, s’aprèn practicant.